Wydział Prawa i Ekonomii

Finanse publiczne w praktyce

Organizator: Wydział Prawa i Ekonomii
Kierownik: dr Urszula Stupałkowska
Czas trwania: 2 semestry
Tryb studiów (terminy zjazdów): niestacjonarny (w zależności od sytuacji epidemicznej w kraju, zajęcia będą odbywały się online lub w trybie hybrydowym)
Liczba słuchaczy: 20
Koszt uczestnictwa: 2000 zł za semestr (25% zniżki dla absolwentów UKW). Bez opłaty rekrutacyjnej. Bez opłaty za egzamin dyplomowy. Możliwość rozłożenia opłaty semestralnej na raty bez odsetek (w czterech ratach zgodnie z obowiązującym na uczelni harmonogramem opłat czesnego)

Kontakt:

Sekretariat WPiE
dr Urszula Stupałowska
Plac Weyssenhoffa 11
85-072 Bydgoszcz
tel. (52) 34-19-001
email: urszula.stupalkowska@ukw.edu.pl

 

Studia podyplomowe Finanse publiczne w praktyce skierowane są do osób pracujących lub planujących podjąć pracę w wydziałach finansowych administracji publicznej (urzędy miejskie, starostwa, urzędy wojewódzkie, marszałkowskie, itp. I ich jednostki organizacyjne).

Po ukończeniu studiów podyplomowych Absolwent posiada wiedzę z zakresu finansów publicznych, procesów ich gromadzenia, wydatkowania i procedur towarzyszącym tym czynnością. Posiada kwalifikacje pozwalające na planowanie budżetu, jego realizację, kontrolę i sprawozdanie z jego wykonania. Czynności te umie powiązać z innymi procesami zachodzącymi w sektorze finansów publicznych.

 

REKRUTACJA

Zakończenie rekrutacji: 30 września 2022
Termin rozpoczęcia studiów: październik 2022

Wymagane dokumenty:

  • odpis dyplomu ukończenia studiów I lub II stopnia
  • 1 zdjęcie
  • ankieta osobowa/podanie, którą kandydat wypełnia podczas internetowej rejestracji na stronie irka.ukw.edu.pl

Miejsce składania dokumentów:

Sekretariat Wydziału Prawa i Ekonomii
pl. Weyssenhoffa 11
85-072 Bydgoszcz
p. 107 (1 piętro)

Dodatkowe informacje: o przyjęciu kandydata na studia podyplomowe decyduje zasada kolejności zgłoszeń.

PROGRAM PRZEDMIOTOWY

  1. Prawo finansów publicznych: Pojęcie finansów publicznych i sektora finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych. Dochody i przychody publiczne. Wydatki i rozchody publiczne. Równowaga sytemu finansów publicznych.
  2. Zamówienia publiczne: Pojęcie prawa zamówień publicznych. Instrumenty prawne regulujące system zamówień publicznych w Polsce. Zakres podmiotowy ustawy i przedmiotowy stosowania ustawy. Zasady udzielania zamówień; zasada prymatu trybów przetargowych. Tryby udzielania zamówień. Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.
  3. Rachunkowość budżetowa i inwentaryzacja: Podmioty rachunkowości budżetowej. Organizacja zasad rachunkowości (polityka rachunkowości). Rachunkowość jednostek samorządu terytorialnego (w tym rachunkowość jednostki samorządu terytorialnego – organu i jednostki budżetowej na kontach bilansowych i pozabilansowych). Zasady i cele inwentaryzacji. Metody inwentaryzacji. Dokumentacja inwentaryzacji wraz z rozliczeniem.
  4. Dług w jednostkach sektora finansów publicznych: Pojęcie długu publicznego. Kryteria klasyfikacji i rodzaje długu publicznego. Dług publiczny w przepisach prawa. Granice zadłużenia i jego obsługi w sektorze publicznym. Zarządzanie długiem publicznym.
  5. Dyscyplina finansów publicznych: Pojęcie dyscypliny finansów publicznych. Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Czyny stanowiące naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Postępowanie w sprawie naruszenia dyscypliny. Kary i skutki przypisania odpowiedzialności.
  6. Budżetowanie w jednostkach samorządu terytorialnego: Budżet i procedura budżetowa. Wprowadzenie do planowania (pojęcie planowania, etapy planowania, cechy dobrego planu, błędy w planowaniu). Planowanie dochodów budżetowych (metody planowania dla dotacji, subwencji, dochodów własnych). Planowanie wydatków budżetowych w kontekście zadań przypisanych poszczególnym jednostkom sektora finansów publicznych (metody planowania, wydatki obligatoryjne i fakultatywne). Zasada wydatki bieżące <= dochody bieżące.
  7. Wieloletnia Prognoza Finansowa: Pojęcie wieloletniej prognozy finansowej (WPF). Zakres czasowy i merytoryczny WPF. Planowanie WPF. Monitorowanie wskaźników WPF. WPF jako źródło informacji o kondycji finansowej jst.
  8. Publiczne prawo konkurencji: Pojęcie i źródła publicznego prawa konkurencji. Publiczna a prywatne prawo konkurencji. Praktyki ograniczające konkurencję. Czyny nieuczciwej konkurencji. Podmiotowy, przedmiotowy i terytorialny zakres ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
  9. Zarządzanie projektem UE w sektorze publicznym: Podstawy zarządzania projektem. Zarządzanie czasem i zasobami w projekcie. Zarządzanie finansami projektu. Ryzyko w projekcie. Etapy prac projektowych. Informatyczne systemy zarządzania projektami. Ocena jakości projektów. Przykłady projektów inwestycyjnych i społecznych.
  10. Podatki i opłaty lokalne: Klasyfikacja podatków i opłat w Polsce. Podatki lokalne – podatek od nieruchomości, podatek rolny, podatek leśny, podatek od środków transportowych. Opłaty lokalne – targowa, miejscowa, uzdrowiskowa, reklamowa, od posiadania psów. Udział podatków i opłat lokalnych w budżetach gmin.
  11. Sprawozdawczość budżetowa i finansowa: Klasyfikacja budżetowa. Plan finansowy jako podstawa gospodarki finansowej. Sprawozdawczość finansowa jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Sprawozdawczość budżetowa  jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Ewidencja wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w oparciu o tradycyjny budżet – sporządzany zgodnie z klasyfikacją budżetową.
  12. Dotacje z budżetu publicznego: Dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych – celowe, podmiotowe i przedmiotowe. Dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych – dotacje celowe i podmiotowe. Procedury przekazywania, kontroli i rozliczenia dotacji.
  13. Audyt w wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych: Pojęcie i zakres audytu wewnętrznego. Ocena ryzyka. Planowanie audytu. Wybór próby audytu. Dokumentowanie działalności audytorskiej. Wykorzystanie wyników audytu. Rola, zadania i zakres audytu wewnętrznego. Zapewnienie efektywności audytu wewnętrznego w jednostce.
  14. Samorząd terytorialny – teoria i praktyka: Pojęcie i istota samorządu terytorialnego. Podział jednostek samorządu terytorialnego i zależności między nimi. Zadania samorządu terytorialnego - podział zadań pomiędzy jst. Wyzwania stawiane współczesnym samorządom terytorialnym. Rola samorządu w gospodarce.
  15. Seminarium projektowe: Przygotowanie projektu w grupach maksymalnie 4 osobowych np. w zakresie opracowania budżety, sporządzania sprawozdania z wykonania budżetu, opracowania regulaminu udzielania dotacji, opracowania dokumentów związanych z planowaniem podatków i opłat, sporządzenia projektu dofinasowanego ze środków UE, itp

 

KADRA DYDAKTYCZNA

  • dr Urszula Stupałkowska: dr nauk ekonomicznych w dyscyplinie finanse, wieloletni skarbnik gminy, członek rad nadzorczych spółek komunalnych, wykładowca
  • dr Anna Buchwald: dr nauk ekonomicznych w dyscyplinie finanse, wieloletni skarbnik gminy, członek rad nadzorczych spółek komunalnych, wykładowca
  • dr Bogumiła Ropińska: dr nauk ekonomicznych, wieloletni dyrektor działu pozyskiwania funduszy UE w starostwie powiatowym, wiceburmistrz, członek rady nadzorczej spółki komunalnej, wykładowca
  • dr hab. Sławomir Kamosiński, prof. uczelni: dr hab. nauk humanistycznych, autor około 150 prac naukowych z zakresu historii gospodarczej, transformacji własnościowej w polskiej gospodarce po 1989 r., funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce, marketingu terytorialnego oraz kreowania marek, wykładowca
  • dr Aldona Uziębło: dr nauk ekonomicznych, biegła rewident, autorka publikacji z zakresu finansów i rachunkowości, wykładowca
  • dr Karol Smoter: dr nauk prawnych, aplikacja radcowska, autor licznych publikacji naukowych, wykładowca
  • dr Katarzyna Kachel: dr nauk ekonomicznych, wieloletni wykładowca z zakresu rachunkowości, zarządzania finansami przedsiębiorstw, analizy finansowej i biznes planu
  • mgr Luiza Łączka-Wojtecka: kierownik działu zamówień publicznych
  • mgr Paweł Wysiński: doradca Podatkowy w Kancelarii Doradztwa Podatkowego, wykładowca