Wydział Prawa i Ekonomii

Administracja i zarządzanie

Organizatorem Studiów Podyplomowych Administracji i zarządzania jest Wydział Prawa
i Ekonomii.
Kierownikiem studiów jest dr hab. Janusz Wiśniewski, prof. uczelni.

STUDIA PODYPLOMOWE ADMINISTRACJA I ZARZĄDZANIE
Szczegółowych informacji na temat studiów udziela:

Wydział Prawa i Ekonomii
Pl. Weyssenhoffa 11
85-072 Bydgoszcz
tel. (52) 34 19 001, e-mail: ipie@ukw.edu.pl

Terminy:
Czas trwania studiów: 2 semestry

Liczba słuchaczy: 20

Koszt uczestnictwa:

  • 2100 zł za semestr
  • promocja na rok akademicki 2024/2025 - 1900 zł za semestr
  • (25 % zniżki dla absolwentów UKW)
  • bez opłaty rekrutacyjnej

możliwość rozłożenia opłaty semestralnej na raty bez odsetek (w czterech ratach zgodnie
z obowiązującym na uczelni harmonogramem opłat czesnego)

Rekrutacja

Zakończenie rekrutacji: 15 października 2024 r.
Termin rozpoczęcia studiów: listopad 2024 r.

Wymagane dokumenty:

  • odpis dyplomu ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia
  • 1 zdjęcie
  • ankieta osobowa, którą kandydat wypełnia podczas internetowej rejestracji na stronie irka.ukw.edu.pl

Miejsce składania dokumentów:
Wydział Prawa i Ekonomii
Pl. Weyssenhoffa 11
85-072 Bydgoszcz
tel. (52) 34 19 001, e-mail: ipie@ukw.edu.pl


Studia Podyplomowe z zakresu Administracji i zarządzania - skierowane są do wszystkich zainteresowanych osób, które ukończyły studia wyższe i chcą  poszerzyć zdobytą dotychczas wiedzę, mają szansę awansu zawodowego lub chciałyby  w przyszłości zmienić pracę. Dlatego też uczestnikami studiów są zarówno  pracownicy administracji  różnych szczebli, jak również osoby prowadzące własną działalność gospodarczą, a także absolwenci studiów wyższych, którzy nie podjęli jeszcze pracy zawodowej.

Absolwent posiada wiedzę w zakresie podstawowych gałęzi prawa w tym prawa administracyjnego, gospodarczego, prawa pracy. Potrafi samodzielnie dotrzeć do interesujących go uregulowań prawnych, posiada umiejętności posługiwania się przepisami i interpretowania ich. Zna zasady pracy w organach administracji i innych instytucjach państwowych i niepaństwowych.

Formą zaliczenia studiów podyplomowych jest uzyskanie pozytywnych ocen oraz zaliczeń
z wszystkich przedmiotów realizowanych w ramach programu studiów podyplomowych.


Ramowy program przedmiotowy:

    Prawo administracyjne  

    Pojęcia ogólne (prawo administracyjne, stosunek administracyjnoprawny, sytuacja administracyjnoprawna).
    Źródła prawa administracyjnego (pojęcie, klasyfikacja, omówienie poszczególnych źródeł).
    Formy działania administracji publicznej (pojęcie, klasyfikacja).
    Akt administracyjny.
    Zasady organizacji podmiotów administracji.
    Podmioty administracji (organ administracji, zakład administracyjny, fundacje, samorządy, inne podmioty).
    Podział terytorialny.
    Organizacja administracji rządowej.
    Organizacja samorządu terytorialnego.

     Postępowanie administracyjne

    Procedura administracyjna - pojęcie procedury w ujęciu szerokim i wąskim.
    Zakres przedmiotowy ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.
    Zasady ogólne postępowania administracyjnego.
    Pojęcie organu administracji publicznej, strony postępowania, uczestników postępowania, legitymacji procesowej.
    Przebieg postępowania administracyjnego - wszczęcie, postępowanie dowodowe.
    Decyzja i postanowienie.
    Odwołanie i zażalenie.
    Rodzaje rozstrzygnięć organu odwoławczego.
    Tryby nadzwyczajne wzruszenia decyzji administracyjnej.  

    Finanse publiczne  

    Geneza finansów publicznych niezbędnych do realizacji zadań w celu realizacji potrzeb o charakterze publicznym.
    Pojęcie finansów publicznych i prawa finansowego, przedmiot, cechy i funkcje publicznej gospodarki finansowej oraz finansów, funkcje finansów publicznych.
    Podstawowe pojęcia z zakresu finansów publicznych (środki publiczne, dochody publiczne wydatki publiczne, przychody, rozchody, dług publiczny, deficyt, nadwyżka, budżet, Skarb Państwa itd.).
    Przedmiot i źródła polskiego prawa finansowego.
    Jednostki sektora finansów publicznych.
    Prawo budżetowe – budżet państwa (geneza i charakter prawny budżetu, zasady budżetowe, klasyfikacja budżetowa, proces legislacyjny przy uchwalaniu ustawy budżetowej, wykonywanie budżetu państwa, kontrola wykonywania budżetu państwa).
    Prawo budżetowe – budżet jednostki samorządu terytorialnego (geneza i charakter prawny budżetu, zasady budżetowe, klasyfikacja budżetowa, proces legislacyjny przy uchwalaniu uchwały budżetowej, wykonywanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego, kontrola wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego).
    Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
    Prawo o dochodach i wydatkach państwa.
    Dochody jednostek samorządu terytorialnego (dochody własne, subwencja ogólna, dotacje), wydatki jednostek samorządu terytorialnego, mienie samorządowe.
    Dług publiczny państwa i samorządów terytorialnych.
    System podatków państwowych – ogólna charakterystyka.
    Podatki i opłaty samorządowe – podstawowe zagadnienia.
    Podstawowe zagadnienia publicznego prawa bankowego. 

    Prawo gospodarcze publiczne

    Część I prawo działalności gospodarczej
    Pojęcie, podział i charakterystyka prawa gospodarczego.
    Źródła i zasady prawa gospodarczego publicznego.
    Administracja gospodarcza.
    Prawo działalności gospodarczej.
    Ograniczenia wolności gospodarczej.
    Działalność koncesjonowana i regulowana.
    Część II wybrane obszary regulacji prawnej gospodarki:
    Prawo i ochrona konkurencji.
    Pomoc publiczna.
    Organizacja i funkcjonowanie gospodarki komunalnej.

    Prawo handlowe  

    Ustrój prawny przedsiębiorców.
    Formy prowadzenia działalności gospodarczej.
    Przedsiębiorca jednoosobowy.
    Majątek.
    Reprezentacja.
    Odpowiedzialność za długi. 
    Spółki osobowe: spółka cywilna, jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa. Charakter prawny. Majątek. Reprezentacja i prowadzenie spraw.
    Odpowiedzialność za zobowiązania. Rozwiązaniei likwidacja.
    Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
    Spółka akcyjna: Statut spółki akcyjnej. Organy. Prawa i obowiązki akcjonariuszy. Kapitał zakładowy jego funkcje. Akcje i ich rodzaje. Rozwiązanie spółki akcyjnej i likwidacja majątku. 
    Wybrane kontrakty handlowe. Umowa franchisingu, umowa o dzieło, umowa zlecenia i jej podobne, umowa licencji, umowa o prace B+R.
    Zasady funkcjonowania Krajowego Rejestru Sądowego.

    Prawo cywilne

    Część ogólna prawa cywilnego
    Podmioty prawa cywilnego.
    Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych.
    Ubezwłasnowolnienie.
    Czynności prawne.
    Wady oświadczenia woli.
    Przedawnienie roszczeń.
    Prawo rzeczowe
    Przedmioty praw rzeczowych.
    Własność i ograniczone prawa rzeczowe.
    Ochrona własności.
    Posiadanie.
    Zobowiązania
    Zobowiązania umowne i pozaumowne.
    Wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania.
    Odpowiedzialność deliktowa.
    Umowy zobowiązaniowe.
    Prawo spadkowe
    Dziedziczenie ustawowe i dziedziczenie testamentowe.
    Przyjęcie i odrzucenie spadku.
    Zachowek.
    Stwierdzenie nabycia spadku i poświadczenie dziedziczenia.

    Postępowanie cywilne

    Stosowanie prawa cywilnego w celu rozstrzygania sporów prawnych.
    Pojęcie postępowania cywilnego i sprawy cywilnej.
    Źródła prawa postępowania cywilnego.
    Rodzaje postępowania cywilnego.
    Uczestnicy postępowania cywilnego.
    Dowody w postępowaniu cywilnym.
    Orzeczenia w postępowaniu cywilnym.
    Prawomocność i wykonalność orzeczeń w postępowaniu cywilnym.

    Samorząd terytorialny  

    Demokracja jako fundament samorządności terytorialnej.
    Centralizacja i decentralizacja władzy: doświadczenia historyczne, współczesne znaczenie.
    Teorie powstania samorządu terytorialnego.
    Rozwój lokalny. Determinanty rozwoju lokalnego.
    Przedsiębiorczość publiczna.
    Partycypacja obywatelska w samorządzie terytorialnym.
    Organa władzy samorządu gminy, powiatu i regionu. Pozycja ustrojowa.

    Prawo pracy

    Praca zdalna.
    Zatrudnienie tymczasowe.
    Umowa o pracę.
    Urlop niezwiązany z rodzicielstwem.
    Umowy cywilno-prawne w świetle Kodeksu Pracy.
    Mobbing.
    Zakaz konkurencji pracownika wobec pracodawcy.
    Kontrola trzeźwości.

    Prawo ochrony środowiska  

    Organizacja ochrony środowiska na szczeblu międzynarodowym.
    Organizacja ochrony środowiska na szczeblu Unii Europejskiej.
    Konstytucyjne podstawy ochrony środowiska.
    Prawne podstawy ochrony środowiska w Polsce.
    Podstawowe instytucje prawne z zakresu ochrony środowiska.
    Dostęp do informacji o środowisku, udział społeczeństwa w ochronie środowiska.
    Oceny oddziaływania na środowisko.
    Prawne kierunki ochrony zasobów środowiska.

    Prawo i postępowanie podatkowe

    Podstawowe pojęcia prawa podatkowego (pojęcie podatku, cechy podatku, konstrukcja podatku, pojęcie podatnika i organu podatkowego, klasyfikacja podatków).
    Podstawy zobowiązań podatkowych (pojęcie obowiązku i zobowiązania, sposoby powstawania zobowiązań podatkowych, przedawnienie, pojęcie nadpłaty).
    Podstawy postępowania podatkowego (postępowanie w ujęci szerokim i wąskim, typy postępowań podatkowych, klasyfikacja, cel i charakter postępowania).
    Elementy postępowania podatkowego (zasady ogólne, wszczęcie, dowody, zakończenie postępowania).

    Kontrola administracji

    Pojęcie kontroli i nadzoru.
    Zakres podmiotowy i przedmiotowy kontroli i nadzoru.
    Struktura kontroli i nadzoru administracji publicznej.
    Instytucje kontroli i nadzoru wewnątrz aparatu administracji publicznej.
    Instytucje kontroli i nadzoru na zewnątrz aparatu administracji publicznej.
    Kontrola parlamentu.
    Instytucje kontroli niezawisłej.
    Sądownictwo administracyjne.
    Instytucje kontroli społecznej.
    Skarga konstytucyjna.

    Patologie w administracji

    Pojęcie i podziały patologii w administracji.
    Biurokracja.
    Nepotyzm.
    Korupcja.
    Przestępstwa przeciwko działalności instytucji państwowych i samorządu terytorialnego i wybrane inne przestępstwa istotne z tej perspektywy.
    Obywatelskie nieposłuszeństwo.

    Zarządzanie w organizacji  

    Organizacja - definicja i struktury organizacyjne.
    Zarządzanie- podstawowe pojęcia i funkcje. zarządzania w organizacji.
    Planowanie. 
    Organizowanie. 
    Motywowanie.
    Kontrola
    Współczesne wyzwania w procesie zarządzania w organizacji.
    Zarządzanie zasobami ludzkimi.
    Zarządzanie Zasobami Ludzkimi – charakterystyka ogólna polityki personalnej.
    Analiza i planowanie zatrudnienia.
    Racjonalizacja zatrudnienia: rekrutacja i zwalnianie pracowników.
    Adaptacja, integracja i ocena pracowników.
    Szkolenia, rozwój i doskonalenie pracowników.
    Motywacja płacowa i pozapłacowa.

    Zarządzanie finansami

    Cykl kapitału obrotowego netto.
    Koszt kapitału-wybrane elementy.
    Średni ważony koszt kapitału WACC.

     Audyt wewnętrzny

    Definicje oraz standardy i regulacje audytu wewnętrznego.
    Audyt wewnętrzny jako element kontroli.
    Rola audytu wewnętrznego w procesie zarządzania ryzykiem. Studia przypadków.
    Procedury i techniki  audytu wewnętrznego.

    Zarządzanie projektami

    Czy istnieje plan doskonały? – pojęcie projektu i jego elementy, co to znaczy czuć projekt? potrójne ograniczenie w projekcie, warstwy problemów w projekcie.
    Jak zdiagnozować problem? – identyfikacja problemu lub potrzeby, metody: „5W1H”, „5 pytań dlaczego?”, diagram rybiej ości, projekt jako narzędzie oddziałujące na przyczyny problemu.
    Jak skonstruować i zmierzyć cele? – czym są cele w projekcie?, metodyka SMART, wskaźniki realizacji celów projektu – rezultaty, dokumentowanie efektów projektu.
    Jak przygotować zakres projektu? – pojęcie zakresu projektu, struktura podziału pracy (tworzenie, szczegółowość, funkcje), zadania w projekcie, ryzyko i strategie zarządzania ryzykiem.
    Kiedy i za ile ma się coś wydarzyć? – czyli czas i budżet, przygotowanie harmonogramu czasowego (wykres Gantta), zależności między zadaniami, cechy dobrego budżetu.

    Ekonomia

    Podstawowe zagadnienia ekonomii.
    Racjonalność gospodarowania, granica możliwości produkcyjnych.
    Podstawowe kategorie rynku.
    Teoria wyboru konsumenta.
    Produkcja i koszty w przedsiębiorstwie.
    Niedoskonałości rynku i rola państwa w gospodarce PKB i dochód narodowy.
    Wzrost gospodarczy.
    Pieniądz i inflacja.
    Bezrobocie.
    Polityka pieniężna.
    Polityka fiskalna.
    Wahania aktywności gospodarczej.

    Marketing

    Marketing – Promocja – Reklama: geneza narodzin zjawiska.
    Konsument na rynku.
    Marketingowe zarządzanie w przedsiębiorstwie.
    Ewolucja marketingu: od marketingu 1.0
    do marketingu 5.0.
    Segmentacja rynku. Segment jednego klienta.
    Marka jako zasób niematerialny.
    Employer branding: dlaczego jest potrzebny?
    Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa.
    Regulacja prawne w zakresie rachunkowości.
    Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych.
    Metody wyceny aktywów i pasywów.
    Podstawy prawne sporządzania sprawozdań finansowych.
    Podstawowe elementy sprawozdania finansowego. 
    Bilans - istota i pozycje aktywów oraz pasywów. 
    Zasady i procedura sporządzania rachunku zysków i strat. 
    Metody sporządzania rachunku przepływów pieniężnych.
    Charakterystyka zestawienia zmiana w kapitale (funduszu) własnym. 
    Przegląd informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego.

    Patologie w zarządzaniu

    Moduł I: Wprowadzenie do patologii w zarządzaniu
    Definicja i rodzaje patologii w organizacjach
    Przyczyny powstawania patologii
    Konsekwencje patologii dla organizacji i pracowników
    Moduł II: Patologie związane z zarządzaniem ludźmi
    Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy
    Nepotyzm, faworyzowanie i korupcja
    Praca pod presją i wypalenie zawodowe
    Typy anty-managerów
    Moduł III: Patologie finansowe i gospodarcze
    Defraudacje i malwersacje finansowe
    Kreatywna księgowość i manipulacje finansowe
    Pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu
    Moduł IV: Patologie strukturalne i proceduralne
    Biurokracja i jej negatywne skutki
    Nieefektywne procedury i ich wpływ na organizację
    Patologie związane z systemami motywacyjnymi
    Moduł V: Kultura organizacyjna a patologie
    Toksyczna kultura organizacyjna
    Etyka w zarządzaniu i kodeksy etyczne
    Promowanie zdrowej kultury organizacyjnej
    Moduł VI: Zarządzanie kryzysowe i przeciwdziałanie patologiom
    Rozpoznawanie i diagnozowanie patologii
    Narzędzia i strategie przeciwdziałania patologiom
    Wdrażanie programów naprawczych i monitorowanie ich skuteczności

    Psychologia zarządzania  

    Komunikacja interpersonalna.
    Czym różni się lider od przywódcy?
    Jak sprawnie przeprowadzić proces rekrutacji i wybrać idealnego kandydata?
    Co nas motywuje do pracy?
    Autoprezentacja.
    Techniki wywierania wpływu.
    Organizacja czasu pracy.
    Stres i wypalenie zawodowe.
    Osobowość i zarządzanie różnorodnością w zespole.
    Rozwiązywanie konfliktów w zespole.

    Socjologia w zarządzaniu

    Analiza funkcjonowania zespołu pracowniczego: struktura władzy, struktura komunikacji, struktura socjometryczna.
    Procesy grupowe.
    Zarządzanie zespołem pracowniczym.
    Kultura organizacji.
    Komunikacja w organizacji.

    Prawo zamówień publicznych

    Ogólne zagadnienia  dotyczące budowy polskiego. oraz europejskiego systemu zamówień publicznych.
    Podmioty prawa zamówień publicznych.
    Obowiązki zamawiających oraz wykonawców zamówień publicznych.
    Rodzaje zamówień publicznych (zamówienia klasyczne, zamówienia sektorowe, zamówienia.
    w dziedzinie obronności i  bezpieczeństwa oraz zamówienia zamawiających subsydiowanych).
    Procedury udzielania zamówień publicznych.
    Konkursy uregulowane w PZP.
    Środki ochrony prawnej uregulowane w PZP.
    Kontrola udzielania zamówień publicznych.