Administracja i zarządzanie
Organizatorem Studiów Podyplomowych Administracji i zarządzania jest Wydział Prawa
i Ekonomii.
Kierownikiem studiów jest dr hab. Janusz Wiśniewski, prof. uczelni.
STUDIA PODYPLOMOWE ADMINISTRACJA I ZARZĄDZANIE
Szczegółowych informacji na temat studiów udziela:
Wydział Prawa i Ekonomii
Pl. Weyssenhoffa 11
85-072 Bydgoszcz
tel. (52) 34 19 001, e-mail: ipie@ukw.edu.pl
Terminy:
Czas trwania studiów: 2 semestry
Liczba słuchaczy: 20
Koszt uczestnictwa:
- 2100 zł za semestr
- promocja na rok akademicki 2024/2025 - 1900 zł za semestr
- (25 % zniżki dla absolwentów UKW)
- bez opłaty rekrutacyjnej
możliwość rozłożenia opłaty semestralnej na raty bez odsetek (w czterech ratach zgodnie
z obowiązującym na uczelni harmonogramem opłat czesnego)
Rekrutacja
Zakończenie rekrutacji: 15 października 2024 r.
Termin rozpoczęcia studiów: listopad 2024 r.
Wymagane dokumenty:
- odpis dyplomu ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia
- 1 zdjęcie
- ankieta osobowa, którą kandydat wypełnia podczas internetowej rejestracji na stronie irka.ukw.edu.pl
Miejsce składania dokumentów:
Wydział Prawa i Ekonomii
Pl. Weyssenhoffa 11
85-072 Bydgoszcz
tel. (52) 34 19 001, e-mail: ipie@ukw.edu.pl
Studia Podyplomowe z zakresu Administracji i zarządzania - skierowane są do wszystkich zainteresowanych osób, które ukończyły studia wyższe i chcą poszerzyć zdobytą dotychczas wiedzę, mają szansę awansu zawodowego lub chciałyby w przyszłości zmienić pracę. Dlatego też uczestnikami studiów są zarówno pracownicy administracji różnych szczebli, jak również osoby prowadzące własną działalność gospodarczą, a także absolwenci studiów wyższych, którzy nie podjęli jeszcze pracy zawodowej.
Absolwent posiada wiedzę w zakresie podstawowych gałęzi prawa w tym prawa administracyjnego, gospodarczego, prawa pracy. Potrafi samodzielnie dotrzeć do interesujących go uregulowań prawnych, posiada umiejętności posługiwania się przepisami i interpretowania ich. Zna zasady pracy w organach administracji i innych instytucjach państwowych i niepaństwowych.
Formą zaliczenia studiów podyplomowych jest uzyskanie pozytywnych ocen oraz zaliczeń
z wszystkich przedmiotów realizowanych w ramach programu studiów podyplomowych.
Ramowy program przedmiotowy:
Prawo administracyjne
Pojęcia ogólne (prawo administracyjne, stosunek administracyjnoprawny, sytuacja administracyjnoprawna).
Źródła prawa administracyjnego (pojęcie, klasyfikacja, omówienie poszczególnych źródeł).
Formy działania administracji publicznej (pojęcie, klasyfikacja).
Akt administracyjny.
Zasady organizacji podmiotów administracji.
Podmioty administracji (organ administracji, zakład administracyjny, fundacje, samorządy, inne podmioty).
Podział terytorialny.
Organizacja administracji rządowej.
Organizacja samorządu terytorialnego.
Postępowanie administracyjne
Procedura administracyjna - pojęcie procedury w ujęciu szerokim i wąskim.
Zakres przedmiotowy ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.
Zasady ogólne postępowania administracyjnego.
Pojęcie organu administracji publicznej, strony postępowania, uczestników postępowania, legitymacji procesowej.
Przebieg postępowania administracyjnego - wszczęcie, postępowanie dowodowe.
Decyzja i postanowienie.
Odwołanie i zażalenie.
Rodzaje rozstrzygnięć organu odwoławczego.
Tryby nadzwyczajne wzruszenia decyzji administracyjnej.
Finanse publiczne
Geneza finansów publicznych niezbędnych do realizacji zadań w celu realizacji potrzeb o charakterze publicznym.
Pojęcie finansów publicznych i prawa finansowego, przedmiot, cechy i funkcje publicznej gospodarki finansowej oraz finansów, funkcje finansów publicznych.
Podstawowe pojęcia z zakresu finansów publicznych (środki publiczne, dochody publiczne wydatki publiczne, przychody, rozchody, dług publiczny, deficyt, nadwyżka, budżet, Skarb Państwa itd.).
Przedmiot i źródła polskiego prawa finansowego.
Jednostki sektora finansów publicznych.
Prawo budżetowe – budżet państwa (geneza i charakter prawny budżetu, zasady budżetowe, klasyfikacja budżetowa, proces legislacyjny przy uchwalaniu ustawy budżetowej, wykonywanie budżetu państwa, kontrola wykonywania budżetu państwa).
Prawo budżetowe – budżet jednostki samorządu terytorialnego (geneza i charakter prawny budżetu, zasady budżetowe, klasyfikacja budżetowa, proces legislacyjny przy uchwalaniu uchwały budżetowej, wykonywanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego, kontrola wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego).
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Prawo o dochodach i wydatkach państwa.
Dochody jednostek samorządu terytorialnego (dochody własne, subwencja ogólna, dotacje), wydatki jednostek samorządu terytorialnego, mienie samorządowe.
Dług publiczny państwa i samorządów terytorialnych.
System podatków państwowych – ogólna charakterystyka.
Podatki i opłaty samorządowe – podstawowe zagadnienia.
Podstawowe zagadnienia publicznego prawa bankowego.
Prawo gospodarcze publiczne
Część I prawo działalności gospodarczej
Pojęcie, podział i charakterystyka prawa gospodarczego.
Źródła i zasady prawa gospodarczego publicznego.
Administracja gospodarcza.
Prawo działalności gospodarczej.
Ograniczenia wolności gospodarczej.
Działalność koncesjonowana i regulowana.
Część II wybrane obszary regulacji prawnej gospodarki:
Prawo i ochrona konkurencji.
Pomoc publiczna.
Organizacja i funkcjonowanie gospodarki komunalnej.
Prawo handlowe
Ustrój prawny przedsiębiorców.
Formy prowadzenia działalności gospodarczej.
Przedsiębiorca jednoosobowy.
Majątek.
Reprezentacja.
Odpowiedzialność za długi.
Spółki osobowe: spółka cywilna, jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa. Charakter prawny. Majątek. Reprezentacja i prowadzenie spraw.
Odpowiedzialność za zobowiązania. Rozwiązaniei likwidacja.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Spółka akcyjna: Statut spółki akcyjnej. Organy. Prawa i obowiązki akcjonariuszy. Kapitał zakładowy jego funkcje. Akcje i ich rodzaje. Rozwiązanie spółki akcyjnej i likwidacja majątku.
Wybrane kontrakty handlowe. Umowa franchisingu, umowa o dzieło, umowa zlecenia i jej podobne, umowa licencji, umowa o prace B+R.
Zasady funkcjonowania Krajowego Rejestru Sądowego.
Prawo cywilne
Część ogólna prawa cywilnego
Podmioty prawa cywilnego.
Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych.
Ubezwłasnowolnienie.
Czynności prawne.
Wady oświadczenia woli.
Przedawnienie roszczeń.
Prawo rzeczowe
Przedmioty praw rzeczowych.
Własność i ograniczone prawa rzeczowe.
Ochrona własności.
Posiadanie.
Zobowiązania
Zobowiązania umowne i pozaumowne.
Wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania.
Odpowiedzialność deliktowa.
Umowy zobowiązaniowe.
Prawo spadkowe
Dziedziczenie ustawowe i dziedziczenie testamentowe.
Przyjęcie i odrzucenie spadku.
Zachowek.
Stwierdzenie nabycia spadku i poświadczenie dziedziczenia.
Postępowanie cywilne
Stosowanie prawa cywilnego w celu rozstrzygania sporów prawnych.
Pojęcie postępowania cywilnego i sprawy cywilnej.
Źródła prawa postępowania cywilnego.
Rodzaje postępowania cywilnego.
Uczestnicy postępowania cywilnego.
Dowody w postępowaniu cywilnym.
Orzeczenia w postępowaniu cywilnym.
Prawomocność i wykonalność orzeczeń w postępowaniu cywilnym.
Samorząd terytorialny
Demokracja jako fundament samorządności terytorialnej.
Centralizacja i decentralizacja władzy: doświadczenia historyczne, współczesne znaczenie.
Teorie powstania samorządu terytorialnego.
Rozwój lokalny. Determinanty rozwoju lokalnego.
Przedsiębiorczość publiczna.
Partycypacja obywatelska w samorządzie terytorialnym.
Organa władzy samorządu gminy, powiatu i regionu. Pozycja ustrojowa.
Prawo pracy
Praca zdalna.
Zatrudnienie tymczasowe.
Umowa o pracę.
Urlop niezwiązany z rodzicielstwem.
Umowy cywilno-prawne w świetle Kodeksu Pracy.
Mobbing.
Zakaz konkurencji pracownika wobec pracodawcy.
Kontrola trzeźwości.
Prawo ochrony środowiska
Organizacja ochrony środowiska na szczeblu międzynarodowym.
Organizacja ochrony środowiska na szczeblu Unii Europejskiej.
Konstytucyjne podstawy ochrony środowiska.
Prawne podstawy ochrony środowiska w Polsce.
Podstawowe instytucje prawne z zakresu ochrony środowiska.
Dostęp do informacji o środowisku, udział społeczeństwa w ochronie środowiska.
Oceny oddziaływania na środowisko.
Prawne kierunki ochrony zasobów środowiska.
Prawo i postępowanie podatkowe
Podstawowe pojęcia prawa podatkowego (pojęcie podatku, cechy podatku, konstrukcja podatku, pojęcie podatnika i organu podatkowego, klasyfikacja podatków).
Podstawy zobowiązań podatkowych (pojęcie obowiązku i zobowiązania, sposoby powstawania zobowiązań podatkowych, przedawnienie, pojęcie nadpłaty).
Podstawy postępowania podatkowego (postępowanie w ujęci szerokim i wąskim, typy postępowań podatkowych, klasyfikacja, cel i charakter postępowania).
Elementy postępowania podatkowego (zasady ogólne, wszczęcie, dowody, zakończenie postępowania).
Kontrola administracji
Pojęcie kontroli i nadzoru.
Zakres podmiotowy i przedmiotowy kontroli i nadzoru.
Struktura kontroli i nadzoru administracji publicznej.
Instytucje kontroli i nadzoru wewnątrz aparatu administracji publicznej.
Instytucje kontroli i nadzoru na zewnątrz aparatu administracji publicznej.
Kontrola parlamentu.
Instytucje kontroli niezawisłej.
Sądownictwo administracyjne.
Instytucje kontroli społecznej.
Skarga konstytucyjna.
Patologie w administracji
Pojęcie i podziały patologii w administracji.
Biurokracja.
Nepotyzm.
Korupcja.
Przestępstwa przeciwko działalności instytucji państwowych i samorządu terytorialnego i wybrane inne przestępstwa istotne z tej perspektywy.
Obywatelskie nieposłuszeństwo.
Zarządzanie w organizacji
Organizacja - definicja i struktury organizacyjne.
Zarządzanie- podstawowe pojęcia i funkcje. zarządzania w organizacji.
Planowanie.
Organizowanie.
Motywowanie.
Kontrola
Współczesne wyzwania w procesie zarządzania w organizacji.
Zarządzanie zasobami ludzkimi.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi – charakterystyka ogólna polityki personalnej.
Analiza i planowanie zatrudnienia.
Racjonalizacja zatrudnienia: rekrutacja i zwalnianie pracowników.
Adaptacja, integracja i ocena pracowników.
Szkolenia, rozwój i doskonalenie pracowników.
Motywacja płacowa i pozapłacowa.
Zarządzanie finansami
Cykl kapitału obrotowego netto.
Koszt kapitału-wybrane elementy.
Średni ważony koszt kapitału WACC.
Audyt wewnętrzny
Definicje oraz standardy i regulacje audytu wewnętrznego.
Audyt wewnętrzny jako element kontroli.
Rola audytu wewnętrznego w procesie zarządzania ryzykiem. Studia przypadków.
Procedury i techniki audytu wewnętrznego.
Zarządzanie projektami
Czy istnieje plan doskonały? – pojęcie projektu i jego elementy, co to znaczy czuć projekt? potrójne ograniczenie w projekcie, warstwy problemów w projekcie.
Jak zdiagnozować problem? – identyfikacja problemu lub potrzeby, metody: „5W1H”, „5 pytań dlaczego?”, diagram rybiej ości, projekt jako narzędzie oddziałujące na przyczyny problemu.
Jak skonstruować i zmierzyć cele? – czym są cele w projekcie?, metodyka SMART, wskaźniki realizacji celów projektu – rezultaty, dokumentowanie efektów projektu.
Jak przygotować zakres projektu? – pojęcie zakresu projektu, struktura podziału pracy (tworzenie, szczegółowość, funkcje), zadania w projekcie, ryzyko i strategie zarządzania ryzykiem.
Kiedy i za ile ma się coś wydarzyć? – czyli czas i budżet, przygotowanie harmonogramu czasowego (wykres Gantta), zależności między zadaniami, cechy dobrego budżetu.
Ekonomia
Podstawowe zagadnienia ekonomii.
Racjonalność gospodarowania, granica możliwości produkcyjnych.
Podstawowe kategorie rynku.
Teoria wyboru konsumenta.
Produkcja i koszty w przedsiębiorstwie.
Niedoskonałości rynku i rola państwa w gospodarce PKB i dochód narodowy.
Wzrost gospodarczy.
Pieniądz i inflacja.
Bezrobocie.
Polityka pieniężna.
Polityka fiskalna.
Wahania aktywności gospodarczej.
Marketing
Marketing – Promocja – Reklama: geneza narodzin zjawiska.
Konsument na rynku.
Marketingowe zarządzanie w przedsiębiorstwie.
Ewolucja marketingu: od marketingu 1.0
do marketingu 5.0.
Segmentacja rynku. Segment jednego klienta.
Marka jako zasób niematerialny.
Employer branding: dlaczego jest potrzebny?
Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa.
Regulacja prawne w zakresie rachunkowości.
Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Metody wyceny aktywów i pasywów.
Podstawy prawne sporządzania sprawozdań finansowych.
Podstawowe elementy sprawozdania finansowego.
Bilans - istota i pozycje aktywów oraz pasywów.
Zasady i procedura sporządzania rachunku zysków i strat.
Metody sporządzania rachunku przepływów pieniężnych.
Charakterystyka zestawienia zmiana w kapitale (funduszu) własnym.
Przegląd informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego.
Patologie w zarządzaniu
Moduł I: Wprowadzenie do patologii w zarządzaniu
Definicja i rodzaje patologii w organizacjach
Przyczyny powstawania patologii
Konsekwencje patologii dla organizacji i pracowników
Moduł II: Patologie związane z zarządzaniem ludźmi
Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy
Nepotyzm, faworyzowanie i korupcja
Praca pod presją i wypalenie zawodowe
Typy anty-managerów
Moduł III: Patologie finansowe i gospodarcze
Defraudacje i malwersacje finansowe
Kreatywna księgowość i manipulacje finansowe
Pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu
Moduł IV: Patologie strukturalne i proceduralne
Biurokracja i jej negatywne skutki
Nieefektywne procedury i ich wpływ na organizację
Patologie związane z systemami motywacyjnymi
Moduł V: Kultura organizacyjna a patologie
Toksyczna kultura organizacyjna
Etyka w zarządzaniu i kodeksy etyczne
Promowanie zdrowej kultury organizacyjnej
Moduł VI: Zarządzanie kryzysowe i przeciwdziałanie patologiom
Rozpoznawanie i diagnozowanie patologii
Narzędzia i strategie przeciwdziałania patologiom
Wdrażanie programów naprawczych i monitorowanie ich skuteczności
Psychologia zarządzania
Komunikacja interpersonalna.
Czym różni się lider od przywódcy?
Jak sprawnie przeprowadzić proces rekrutacji i wybrać idealnego kandydata?
Co nas motywuje do pracy?
Autoprezentacja.
Techniki wywierania wpływu.
Organizacja czasu pracy.
Stres i wypalenie zawodowe.
Osobowość i zarządzanie różnorodnością w zespole.
Rozwiązywanie konfliktów w zespole.
Socjologia w zarządzaniu
Analiza funkcjonowania zespołu pracowniczego: struktura władzy, struktura komunikacji, struktura socjometryczna.
Procesy grupowe.
Zarządzanie zespołem pracowniczym.
Kultura organizacji.
Komunikacja w organizacji.
Prawo zamówień publicznych
Ogólne zagadnienia dotyczące budowy polskiego. oraz europejskiego systemu zamówień publicznych.
Podmioty prawa zamówień publicznych.
Obowiązki zamawiających oraz wykonawców zamówień publicznych.
Rodzaje zamówień publicznych (zamówienia klasyczne, zamówienia sektorowe, zamówienia.
w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa oraz zamówienia zamawiających subsydiowanych).
Procedury udzielania zamówień publicznych.
Konkursy uregulowane w PZP.
Środki ochrony prawnej uregulowane w PZP.
Kontrola udzielania zamówień publicznych.